Glitterhoodien

 
Jag hittade den här tutorialen och kände att den var för enkel för att inte testa. Så jag hade den i bakhuvudet när jag gick runt på Stoff&Stil och letade tyg till bomberjackan jag skulle sy. Och sen såg jag det här tyget, som egentligen är ett muddtyg, och såg direkt framför mig vad jag skulle göra.
 
 
Så jag utgick ifrån 30-minute-kimono-tutorialen men såg till att göra ärmarna lite längre. När jag var klar med den så var jag inte riktigt nöjd. Det kändes väldigt mycket som en trollkarlsrock med så stora ärmar och det föll inte så snyggt i det här lite tjockare tyget. Så jag tajtade till ärmarna så de blev lite mer som "pingvinärmar". Av tygbitarna som blev över sydde jag ett par stora fickor och konstruerade en luva. Har aldrig sytt en luva förut och den är inte helt perfekt men jag tycker ändå att den gör att koftan ser lite sportigare ut, vilket jag gillar.
 
 
Även om tyget har fint fall så är det också lite jobbigt. "Flärparna" i nedkanten på framsidan böjer sig gärna så att avigsidan syns t.ex. Men jag hoppas på att den hänger till sig så småningom.
 
Allt som allt så va detta något av det lättaste jag sytt, grunden iallafall, och det känns som ett perfekt projekt både för nybörjare och de lite mer erfarna (som då kan göra som jag och lägga till lite extragrejer).
 
Pssst.....detta är också ett bidrag till januaris Sypepp!
 
om skapande | |
Upp