Bomberjackan

 
Jag har haft ett en massa ledig tid för första gången på jag vet inte hur länge. En massa ledig tid som dessutom spenderas hemma i Skåne där mammas symaskin även befinner sig. Så nästan alla januaris dagar har jag sytt. Och en av sakerna jag sytt är den här jackan. 
 
Jag har velat ha en bomberjacka ganska länge (särskilt efter att den jag köpte på Weekday blev stulen på Sturecompaniet...) så när jag hittad det här mönstret på Stoff&Stil så tänkte jag att jag lika gärna kunde testa att sy en själv.
 
 
I mönstret var det inte inräknat ett foder men jag tyckte att det kändes lite fattigt med en jacka som inte är fodrad. Dessutom blir det mycket bekvämare och ser lite mindre hemmasytt ut tycker jag. Så jag fick improvisera lite med konstruktionen av det. 
 
Jackan består av tre olika tyger. Ett bomull/polyester tyg till utsidan, det här tyget till fodret och en del svart muddväv. Alla köpta på Stoff&Stil i Malmö.
 
 
I originalmönstret fanns det inte heller några fickor. Så det fick jag också hitta på lite själv och jag valde att göra två stora fickor (instuckna mellan yttertyg och foder, sydda i fodertyget) och en liten innerficka.
 
 
Jag vändsydde nästan allt på hela jackan. Förutom insidan på ena ärmen, där va jag tvungen att sy fast fodret i mudden för hand. För att va på den säkra sidan sydde jag dock en söm igenom båda tygen, cirka en halv cemtimeter från kanten. Jag sydde med beige övertråd och svart undertråd och då syns den knappt om man inte tittar riktigt nära.
 
 
Det var länge sen jag sydde sist och nu när jag tog tag i det igen så hade jag som målsättning att vara så noggrann att jag faktiskt kunde använda kläderna sen.... Vanligtvis är jag för otålig och bryr mig inte om att göra fina insidor eller linningar och så och i slutändan blir det bara något slarvigt som man inte vill ha på sig.
 
Lyckligtvis uppnådde jag det målet med den här jackan! Jag är väldigt nöjd med hur den blev och jag tror att det till stor del beror på att jag la mycket tid på utförandet. Tror faktiskt att detta är en jacka jag kommer använda mycket och eftersom jag sytt den själv så är den faktiskt den enda i sitt slag och dessutom skräddarsydd till mig med till exempel liten läppstift-ficka och fickor stora nog för min översize-mobil.
 
 
Summa summarum: jag är asnöjd med den här! Riktigt jävla nöjd, blir glad när jag tar på den. Så skulle absolut säga ett min comeback vid symaskinen var en succe. Fuck jante.
 
Detta är också mitt första bidrag till sypeppen! Jag har följt den ett tag och är jätteglad över att själv kunna va med den här månaden. Förhoppningsvis blir det en massa fler bidrag framöver också.
 
om skapande | |
#1 - - Alicia:

MEN HALLÅ!! Fan vad grym du är! Jag känner verkligen igen mig i det där att en snabbar sig lite för mycket för det är tråkigt att nåla och roligt att sy på symaskin fort men så blir det lite halvdant i slutändan MEN jag ser verkligen inte röken av de tendenserna i den här jackan. Så jädra välsytt plagg! Och då har du även freestylat en hel del från det mönster du använde. Jag är ytterst impad! Även kul med personliga detaljer som läppstiftsficka. Luv it!

#2 - - Anonym:

Hej! Snyggt jobbat! Jag undrar hur mycket tyg ungefär som går åt, så jag vet hur jag ska beställa!?

#3 - - Anonym:

Hej! Snyggt jobbat! Jag undrar hur mycket tyg ungefär som går åt, så jag vet hur jag ska beställa!?

Svar: Hej!Jag tror att det var cirka 1,5 meter kanske? Men jag köpte 2 meter för jag ville ha lite mariginal plus att jag ville ha möjlighet att välja fritt vilken del av tyget som hamnade på vilken mönsterdel och sådär.
Mikaela Magnusson

#4 - - Anonym:

Hej! Snyggt jobbat! Jag undrar hur mycket tyg ungefär som går åt, så jag vet hur jag ska beställa!?

#5 - - Theres:

Jag undrar hur du fick till halsmudden. Fattar inte riktigt hur jag ska sy dit den ;)

Upp